Forebyg stress

Med mindfulness øvelsen

Mindfulness etablerer kontakten til vores sanser og øger muligheden for at vække det parasympatiske nervesystem. Det parasympatiske nervesystem får vores blodtryk til at falde, giver os mere ro og en større følelse af velvære.

Mindfulness har dokumenteret effekt på styrkelse af den mentale sundhed og kan forebygge stress.

Det kan være en fordel at have et fast tidspunkt, hvor du mediterer. Vælg det tidspunkt på dagen, der passer dig bedst.

Det kan også være en fordel at vælge et fast sted, hvor du mediterer hver gang. At have besluttet et fast sted hver gang giver også én beslutning mindre, inden du skal i gang.

Du behøver ikke skabe de perfekte rammer for øvelsen. Stedet er ikke det vigtigste. Det vigtigste er, at det er samme sted og tidspunkt hver gang, så du ikke også skal beslutte det på forhånd.

Du er også velkommen til at læse mere om stress eller teste dit eget stressniveau med denne stresstest.

OBS! Hvis du i øjeblikket er i en krise eller føler dig usikker på, om du kan lave øvelsen, vil jeg anbefale dig at tage kontakt til mig. Jeg hjælper dig gerne gratis med rådgivning om du er i en situtation, hvor det er eller ikke er hensigtsmæssigt at gennemgå øvelsen.

Det gælder især, hvis du arbejder med ubearbejdede traumer, eller ved, at du har en tendens til at gøre ting, der ikke er gode for dig selv, når du oplever smertefulde følelser. Alle øvelser på denne side udføres på egen risiko. Øvelserne er ikke beregnet til at være en erstatning for terapi.