Stress

SE OGSÅ:

SENESTE INDLÆG:

Stress er en tilstand, som i korte perioder gør dig i stand til at handle i ekstreme situationer, men over længere tid kan stress medføre alvorlige sygdomme, både fysiske og psykiske.

Hvad er stress?

Stress omtales ofte som en folkesygdom, men stress er ikke en sygdom. Det er en tilstand, en ubalance, som kan medføre alvorlige sygdomme, og i værste tilfælde døden. De typiske sygdomme, der kan komme efter længere perioder med svær stress er blodpropper, hjertekarsygdomme og depression. samt allergi, astma og psoriasis. Se også psykologisk stress og fysiske sygdomme.

Hvordan føles stress? 

Ofte forbindes stress med en vis grad af travlhed (eller mangel herpå), men det er ikke alene travlheden, der øger din risiko for stress. Travlhed kan ofte være en lystbetonet og motiveret oplevelse overfor de opgaver, som skal løses. Korte deadlines på en arbejdsplads kan tilmed være motiverende til at komme i mål med opgaverne.

Når du oplever, at du ikke er motiveret i dine arbejdsopgaver, eller private opgaver, kan du miste energien og glæden ved at udføre dem. Det kan også være, at du når dine mål, men glæden ved at løse opgaven udebliver, fordi du blot skynder dig videre til næste opgave. I begge disse tilstande kan du blive ramt af stress.

Stress kan have adfærdsmæssige, fysiske og psykiske symptomer. Ikke alle skal være til stede før der er tale om stress.

Adfærdsmæssige stress symptomer

  • Søvnløshed
  • Øget træthed
  • Manglende engagement
  • Nedsat handlingskraft
  • Aggressivitet
  • Irritabilitet
  • Ubeslutsomhed
  • Glemsomhed
  • Fraværende
  • Øget brug af stimulanser som eks. kaffe, cigaretter og alkohol
  • Øget sygefravær
  • Mindre social

Fysiske stress symptomer

  • Sultforstyrrelser
  • Hjertebanken
  • Hovedpine
  • Svedeture
  • Smerter
  • Indre uro
  • Appetitløshed
  • Hyppige infektioner
  • Forværring af kronisk sygdom

Psykiske stress symptomer

  • Ulyst
  • Træthed
  • Hukommelsesbesvær
  • Rastløshed
  • Nedsat/ dårligt humør
  • Manglende overskud
  • Gråd labil
  • Følsom og letpåvirkelig
  • Grubler og spekulerer
  • Indadvendt

Der er stor forskel på, hvornår vi mennesker bliver stressede. Nogle er ekstremt robuste overfor belastninger med stress til følge, mens andre kun skal udsættes for en lille belastning før de får stress. Der er også stor forskel på, hvordan vi oplever og bliver opmærksomme på symptomer på stress. Nogle mennesker kan mærke det fysisk i kroppen, når symptomerne indtræffer, mens andre igen skal have det at vide gentagne gang fra omgivelserne – og så er der dem, som falder om på arbejdspladsen eller i hjemmet, fordi de ikke har reageret på symptomerne på stress, og kroppen må ”hjælpe” dem til at forstå det.

Både under hvile og ved aktivitet reguleres vores krops indre funktioner af det autonome nervesystem. I det autonome nervesystem findes det parasympatiske nervesystem, som blandt andet hjælper os til at sænke hjerteaktivitet, pulsen og blodtrykket, og fremmer mavetarmkanalens fordøjelse, og det sympatiske nervesystem som regulerer reaktioner på vrede og frygt, og gør kroppen klar til at handle.

Nogle gange er det vigtigt, at vi er kampklar, og andre gange er det vigtigt, at vi kan finde ro. Begge elementer er vigtige, men det går galt, hvis kroppen hele tiden er klar til kamp. Hvis vores blodtryk over længere tid er for højt, kan vi få stress. Fordi stress også påvirker vores immunforsvar, øges risikoen for udvikling af andre alvorlige sygdomme.

Hvordan behandler jeg stress?

Gennem den (psyko)terapeutiske samtale, undersøger vi både det som stresser dig nu og her, og de bagvedliggende grunde, som kan være årsag til, at du lukker stress ind i dit liv. I terapien mod stress vil du lære måder på, hvorpå du kan regulere dit nervesystem, og bringe din krop og dine tanker i ro. Vi øver det sammen i terapien, og jeg vil give dig nogle mentale hjemmeøvelser, du kan praktisere imellem vores samtaler. I terapien kan jeg kombinere samtalen med specifikke pilatesøvelser, hvis formål er at aktivere det parasympatiske nervesystem, for på den måde at lære kroppen at falde til ro.

BOOK EN TID 

Ønsker du at booke en tid kan du klikke HER.

Er du i tvivl om du skal starte i terapi? Så kan du booke 20 minutters gratis afklarende og uforpligtende samtale over telefonen. 

Du booker de “Gratis 20 min.” under menuen “Terapisamtale”: HER.

 

Øvelser mod stress

Her kan du tage en stresstest og en mentaliseringsøvelse, “forebyg stress“, som kan hjælpe dig med at gøre dig robust, så du kan modstå stress i fremtiden.

Stress kan også føre til alvorlige psykiske sygdomme og lidelser, såsom angst og depression.

Du er velkommen til at booke en tid hos mig. Hvis ikke jeg har ledige tider, da er du altid velkommen til at kontakte mig, så jeg kan anbefale dig en dygtig psykolog eller psykoterapeut.