Angst

SE OGSÅ:

SENESTE INDLÆG:

Angst er en helt almindelig følelse, men for nogle mennesker kan den udvikle sig og blive destruktiv for ens mentale sundhed.

Hvad er angst?

Man skelner mellem frygt og angst.

Følelsen af frygt er en del af vores alarmberedskab som, hvis vi er i fare, hjælper den os til at reagere med eksempelvis frys, flugt eller forsvar. 

Og det defineres som angst, hvis vi aktiverer frygten/angsten uden, at der reelt er fare på færde. Dette kan komme til udtryk ved at angsten opstår øjeblikkeligt, og at følelsen er ekstremt overdrevet i forhold til den situation, du står i.

Når man taler om frygt, er der en naturlig og rationel årsag til følelsen. Frygt er en naturlig og direkte rektion på alt, hvad der opfattes som en direkte trussel for din sikkerhed nu og her. 

Frygten nu og her kan f.eks. opstå, hvis du er ude at gå en tur en mørk aften, og der komme ren og tager fat i dig med dårlige intentioner. Så aktiveres frygt i hjernen og dit autonome nervesystem med overlevelsesmekanismerne flygt, kæmp eller frys. 

Angst kan være irrationel og opstå uden nogen klar årsag.

Når du føler angst, så er du ofte fanget i et virvar af bekymringer om fortiden eller om mulige fremtidige trusler.

Samme eksempel som ovenfor, hvor du er ude at gå en tur en mørk aften. Du bemærker, at du er mere anspændt og trækker vejret overfladisk. Tankerne strejfer muligheden for, at der står en på lur i mørket, som vil dig ondt. Du bliver mere anspændt og flere angst symptomer dukker op. Her er der ikke en naturlig rationel trussel nu og her.

Andre eksempler på angst kan være, at man konstant er bange for, at nogen i ens nære relationer kommer ud for en ulykke. Det kan betyde, at man får svært ved ikke at vide, hvor vedkommende er eller laver.

Angst kan også komme til udtryk som social fobi for andre mennesker, som gør at man har svært ved at gå på arbejde, tage offentlige transportmidler eller gå i butikker.

Det kan også være sygdomsangst, at man hele tiden er opmærksom på kroppens fysiske signaler og får en overbevisning om, at man fejer noget uden at have egentlig belæg for det.

Uanset om angsten er rationel eller irrationel, kan kroppens reaktion være den samme.

Hvordan føles angst?

Angst kan for nogen føles som en lammende fornemmelse i kroppen, som man ikke umiddelbart kan løsrive sig fra. Man kan opleve hjertebanken, åndenød, kvalme, prikken og snurren i fingre og arme.

Derudover kan man opleve uvirkelighedsfølelse til dødsangst og frygt for at miste forstanden. Det kan blive en destruktiv cirkel, hvor angsten vokser, og det går så meget ud over livskvaliteten, at man ikke kan føre et almindeligt liv.

Typer af angst

Der findes mange forskellige former for angst. Her er blot et udsnit af de mest fremtrædende former. Vil du læse mere om den alle så tjek denne artikel ud fra sundhed.dk.

Generaliseret angst

Generaliseret angst er angst, som ikke er afhængig af eller begrænset til én særlig eller enkeltstående situation eller omstændighed. Den kan være relateret til forskellige ting og situationer som fremprovokerer angsten. De typiske tegn på generaliseret angst er konstant ængstelighed, nervøsitet og en stor tendens til unødigt at bekymre sig om hverdagens begivenheder og udfordringer.

Nogle af de mest generelle symptomer på generaliseret angst er:

  • Nervøsitet
  • Rysteture
  • Muskelspændinger
  • Svedeture
  • Svimmelhed
  • Hovedpine
  • Hyperventilering

 

Panikangst

Panikangst er en tilstand, der ikke er begrænset til en bestemt situation. Den kan opstå ud af det blå. Angsten er underliggende til stede i en mere eller mindre grad, hvor den svinger i intensitet. Panikangst giver alvorlige og voldsomme fysiske reaktioner i kroppen, og de fysiske reaktioner er blot tegn udadtil på det voldsomt psykiske ubehag den pågældende situation fremkalder hos vedkommende.

De typiske symptomer på panikangst er:

  • Hyperventilering
  • Trykken for brystet
  • Kvalme
  • Svimmelhed
  • Skift i virkelighedsopfattelse

I et anfald af panikangst, kan der opstå en frygt for at dø, at miste kontrollen eller at blive sindssyg.

Anfald af panikangst varer for det meste mellem 10-20 min., men det føles meget voldsom, og man kan sågar udvikle en angst for, at opleve panikangst igen og igen. Når man først har oplevet et anfald af panikangst, kan man have en tendens til at undgå en lignende situation, som kan fremkalde et anfald igen.

Fobisk angst

Fobisk angst opstår i bestemte situationer, uden at der er en (reel) fare på færde. Angsten kan opstå pludseligt, når den aktiveres, og den kan eksempelvis komme til udtryk være ved flyvning, i små lukkede rum, på store åbne pladser eller overfor edderkopper og slanger.

Personer med fobisk angst har en tendens til at undgå de situationer, som kan frembringe angstsymptomerne. Det kan også opleves som fobisk angst, at gå ind i en situation, hvor der er en forventning om at angsten kan forekomme. Nogle personer med fobisk angst udvikler også agorafobi. Agorafobisk angst er angst for steder, hvor det kan være svært at komme væk, såsom forretninger, forsamlinger, offentlige steder eller offentlige transportmidler. Angsten lever ofte udenfor hjemmet, og derfor vil man ofte have en tendens til at isolere sig i hjemmet.

Hvordan behandles angst?

Angst kan behandles. Det kan både behandles terapeutisk og medicinsk. I de fleste tilfælde er det muligt at nedjustere symptomerne, så det er muligt at leve et almindeligt liv, men det er også muligt at få symptomerne til helt at forsvinde.

Jeg vil altid anbefale, at man forsøger terapeutisk behandling enten hos en psykolog eller en psykoterapeut, før man vælger medicinsk behandling. Der findes flere evidensbaserede studier, som viser, at terapi har en mere langvarig effekt på angst end medicinske behandling. Jo tidligere en angstlidelse behandles, des nemmere er det at fjerne den.

At behandle angst terapeutisk er en langvarig proces som kræver en kontinuerlig og aktiv indsats fra begge parter. Angsten er nemlig ofte forbundet med mønstre og situationer, der har hobet sig op over længere tid. Ens krop husker angsten – også selvom den terapeutiske behandling begynder at virke, og derfor er det vigtigt, at holde fast i behandlingen. Det er heldigvis muligt at ændre den måde man har det og måden kroppen husker angsten.

Sådan arbejder jeg med angst

Som psykoterapeut forsøger jeg at eksternalisere angsten sammen med dig, så vi sammen kan kigge på den udefra. Fra dette perspektiv er det nemmere at tale om angsten i samtalen med dig. Ikke for at undervurdere/underkende den, men for at gøre det lettere og mindre angstbetonet for dig at have den med ind terapirummet.

Herfra er en vigtig del af behandlingen af din angst, at du og jeg lærer din angst at kende. Når vi har lært, hvordan angsten fungerer, kan du lære at modvirke den. Du vil opleve at angsten bliver mindre farlig og truende. Du vil kunne mestre, hvordan du kan stoppe et angstanfald i opløbet, så den fylder mindre i din hverdag.

book en tid 

Ønsker du at booke en tid kan du klikke HER.

Er du i tvivl om du skal starte i terapi? Så kan du booke 20 minutters gratis afklarende og uforpligtende samtale over telefonen. 

Du booker de “Gratis 20 min.” under menuen

“Terapisamtale”: HER.

Øvelser til at håndtere angsten

Her kan du prøve et par mentaliseringsøvelser, som kan hjælpe dig med at håndtere din angst. Det kan være hjælpsomt at få ro på tankerne for at dæmpe angsten. Her kan du prøve øvelsen: “en pause fra tankerne“.

Det kan også være gavnligt at få kontrol over sin angst inden den løber afsted med dig. Prøv øvelsen “kontroller angsten“.

Angst kan også ofte føre til andre sygdomme og psykiske lidelser som depression eller stress.

Du er velkommen til at booke en tid hos mig. Hvis ikke jeg har ledige tider, da er du altid velkommen til at kontakte mig, så jeg kan anbefale dig en dygtig psykolog eller psykoterapeut.