Juletid med depression

Af Daniel Jensen, 22 december 2022

SENESTE INDLÆG:

Det er ikke alle mennesker, der synes, at julen er fantastisk. Mange føler sig triste og ensomme, fordi julen er familiernes fest, og det kan understrege alt det, man ikke selv har. Mennesker med depression oplever, at det er svære at leve med lidelsen i juletiden.

Har du ikke selv depression og kender du en med depression eller tendens til megen ensomhed og tristhed, så vil jeg appellere til, at du hjælper ham eller hende godt gennem julen – og gennem den mørke tid på året i det hele taget. Jeg kommer med nogle gode råd og øvelser længere fremme i dette blogindlæg.

For de fleste er julen en dejlig tid med fridage og familiehygge. For mennesker med psykiske lidelser som depression, så kan julen være vanskelig at komme igennem, så kan juletiden være den værste tid for dem.

Undersøgelser viser, at 80% af de, der enten har eller har haft en psykisk lidelse, oplever eller oplevede, at det er sværere at leve med lidelsen i julen.

Mange oplever, at det er svært at overskue juleindkøb og familiebesøg. De kan opleve, at det er svært at leve op til forventningerne om de hyggelige jul, fordi deres familie eller omgangskreds stiller højere krav til dem i julen. Det kan være forventninger fra andre eller en selv, at man skal være udadvendt og overskudsagtig. Og hvis man ikke føler man kan leve til de forventningerne, så kan det være svært at deltage i julens sammenkomster. Det kan skubbe til en psykiske tilstand og forværre symptomer som: selvkritiske tanker, selvmordstanker, ensomhed, tristhed, tankemylder, søvnløshed, øget træthed, appetitløshed, indre uro og meget mere.

Hvad er en depression?

Depression er en alvorlig lidelse og den kan ramme os alle. Når man er deprimeret, kan man føle sig nedtrykt, trist, træt og ugidelig, og mangle sit sædvanlige livsmod og livfuldhed, og i svære tilfælde kan en depression og det at føle sig deprimeret være stærkt invaliderende.

Livet i en depression kan virke ligegyldigt og uoverkommeligt, og man kan mangle overskud til at klare hverdagen, selv de helt generelle ting som at handle ind og gøre rent. Det kan være svært at koncentrere sig og huske. Ofte er ens tanker negative og pessimistiske, og man føler ikke, at man har noget at bidrage med.

Hvordan føles depression?

Vi mennesker oplever alle ulykker, kriser eller sorg, som når vi mister en, vi holder af eller mister vores job, og det er helt normalt. Men disse følelser kan dog ikke sammenlignes med en depression. At være deprimeret eller føle sig depressiv nedsætter livskvaliteten, og i nogle tilfælde kan den blive stærkt invaliderende på vedkommende. Det kan blive vanskeligt at passe et arbejde, studie og sine sociale og nære relationer. Når man har en depression, kan man ikke bare ”tage sig sammen” eller ”tænke mere positivt”.

Ved depression er det vigtigt at være opmærksom på risikoen for selvmord, og personer med sygdommen har ca. 20 gange større risiko for selvmord end den øvrige befolkning. Cirka halvdelen af alle selvmord skyldes en depression – både blandt unge og ældre.

Depressive kernesymptomer – depression tegn

  • Nedtrykthed
    Du har svært ved at kontrollere, hvornår du begynder at græde. Du føler tristhed, tomhed og håbløshed.
  • Nedsat lyst eller interesse
    Du har  mistet interessen for andre mennesker og aktiviteter. Du har svært ved at glæde dig over det du normalt finder glæde ved.
  • Træthed
    Du oplever udpræget træthed og udmattelse. Alt hvad du skal i gang med kræver overvindelse.

Depressive ledsagersymptomer

  • Nedsat selvtillid eller selvværd
    Du føler dig ikke god nok og du har en oplevelse af ikke at slå til som for eksempel som menneske, forældre, barn, kollega eller partner. Du tænker meget negativt om dig selv og ser dig selv som ubetydelig.
  • Selvbebrejdelse eller skyldfølelse
    Du har et indtryk af at have gjort ting forkert og du bebrejder dig selv urimelige ting. Du føler dig til besvær og vender alt og alle mod dig.
  • Tanker om død og selvmord
    Det vil ofte være forskellige grader af selvmordstanker. Dette kan for eksempel være forestillinger om, at det ville være nemmere, hvis du ikke var her. Det kan også være, at du har direkte tanker og planer om selvmord.
  • Tankemylder eller koncentrationsbesvær
    Du har svært ved at samle tankerne, koncentrere dig og du bliver meget let forvirret og/eller glemmer ting.
  • Kroppen og hæmninger
    Du er rastløs og har svært ved at holde kroppen i ro. Det kan være, at du bevæger dig langsommere en normalt eller du er stivnet og stivnet i ansigtsudtrykket.
  • Søvnforstyrrelser
    Du har afbrudt søvn, vågner ofte eller meget tidligt. Du kan også have vanskeligt ved at falde i søvn, fordi du har depressive tanker/tankemylder.
  • Appetit- eller spise
    Du har stærkt nedsat eller oplever en overdrevet appetit. Og du tager derfor en del på eller taber dig i vægt.

Symptomer på depression kan være svære at se i begyndelsen, og derfor går der tit lang tid før den bliver behandlet. Mange depressioner kommer igen, hvis de ikke bliver opdaget og behandlet, og netop derfor er det vigtigt at komme i behandling og forebygge sygdommen så hurtigt som overhovedet muligt. At komme sent i gang med behandling kan have alvorlige konsekvenser. Undersøgelser peger på, at hver depression øger risikoen for flere depressioner, og at disse bliver af sværere og sværere grad, samt at jo flere depressioner, man har haft, jo sværere en sygdom bliver den at behandle. Man kan faktisk risikere at udvikle kronisk depression.

Hvad kan du gøre – hvis din depression forstærkes i julen på grund af en konfliktfyldt familie?

Hvis et konfliktfyldt familiebillede er din virkelighed, så kan det være en god ide at lægge en plan, hvor du passer bedst muligt på dig selv. Hvis du aflyser det hele, skaber du måske andre problemer, som ikke nødvendigvis er den bedste plan for dig. Prøv følgende:

  1. Reducer mængden af samvær med familien. Gør kun det du har kontrol over. I stedet for at ses flere dage, så nøjes med 1 dag eller overnatning eller kun få  dage. Jo flere dage, jo mere anstrengende kan det blive for dig. Og juleferien skal jo også gerne føles lidt som juleferie.
  2. Tillad at du måske er skuffet over din situation eller over din familie. Din familie er et vilkår. Du kan og skal ikke lave dem om. Det du kan gøre, er at skrue dine forventninger ned. Den er svært, det forstår jeg godt.. Det vil måske give dig en følelse af tab eller sorg, som du skal have lov til at mærke. Og du forhåbentligikke blive lige så skuffet.
  3. Lav også andre planer – hvis du på nogen måde kan. Sørg for, at der bliver tid til andre ting i julen end din konfliktfyldte familie. Lav aftaler med venner. Hvis du bor sammen med andre, så sørg også for tid til jer, kun jer. Hold juleferie for dig, ikke kun med familien.

Hvad kan du gøre – hvis din depression forstærkes på grund af julens traditioner om alt det glædelige?

Det kan være, at du kigger på de sociale medier lidt for meget og får oplevelsen af, at alle andre har det rart og idyllisk med deres juleplanlægning. Det kan gøre ondt på dig. Det kan også gøre ondt, selvom du godt er klar over, at de sociale medier giver et falsk billede af virkeligheden.

Lyden af julemusik og bjældeklang og synet mennesker i julestemning kan også gøre ondt. Det kan give dig en stærkere følelse af ensomhed og den oplevelse, at livet mangler mening.

Her kan du prøve et par mentaliseringsøvelser, som kan hjælpe dig med at håndtere din depression.

Med denne kognitive øvelse, kan du få hjælp til at fokusere på de positive tanker: “skab sunde tanker“.

Du kan også få hjælp til at styrke din selvbevidsthed, som kan være gavnligt til at håndtere din depression: “Styrk din selvbevidsthed“.

Sådan behandler jeg depression

Psykoterapi har vist sig at være en effektiv behandlingsform. Det er muligt at behandle og forebygge depressione, og uanset hvor svær en depressionen er, så er psykoterapi en effektiv behandlingsform. 

De psykoterapeutiske samtalers hyppighed hos mig afhænger af depressionens intensitet. I terapien fokuserer du og jeg på dine tanker, følelser, adfærd og de problemer, der er aktuelle for dig lige her og nu. Måske opdager du, at der er sammenhæng mellem oplevelser i fortiden og de udfordringer du oplever i nutiden. På den måde kan fortiden inddrages i terapien, når det er nødvendigt.

Psykoterapi drejer sig ikke kun om “at tale om dine problemer”, men også om at finde de løsninger, der virker bedst for dig. Derfor kan du forvente, at du får nogle hjemmeøvelser i tiden mellem vores samtaler. De hjemmeøvelser jeg kan give dig kan være af forskellige karakter, fra daglige afslapningsøvelser og mindfulness til at skrive journal om dit daglige humør og gåture i naturen med specifikke vejrtrækningsøvelser.

Ønsker du at booke en tid kan du klikke HER. Jeg har nogle få tider tilbage inden jul samt mellem jul og nytår.

Er du i tvivl om du skal starte i terapi? Så kan du booke 20 minutters gratis afklarende og uforpligtende samtale over telefonen. 

Du booker de “Gratis 20 min.” under menuen

“Terapisamtale”: HER.